T.C. Mİllî Eğİtİm BakanlIğI
EDİRNE / MERKEZ - Hasan Rıza Güzel Sanatlar Lisesi

Mehmet Güleryüz Defter Projesi

MEHMET GÜLERYÜZ DEFTER PROJESİ

1

EDİRNE HASAN RIZA GÜZEL SANATLAR LİSESİ

MEHMET GÜLERYÜZ DEFTER PROJESİ

2

ÖNSÖZ

"Defter Projesi" Edirne Güzel Sanatlar Lisesine, sanat üzerine bir konuşma yapmak için çağrılışımdan sonra öğrenci, öğretmen ve yöneticilerden bana yansıyan sanat sevgisi ve enerjiden etkilenerek eğitime katkı amaçlı bir proje oluşturma isteğimden doğdu.

Defter Projesinin yönelimi, öğrencilerin çizim düşüncelerinin ve pratiğinin gelişmesini güçlendirirken çizim eylemindeki sürekli gözlem ve kayda dayalı arayışların bir arada olmasını sağlamaktır. Bir laboratuvar günlüğü, bir çeşit akıl defteri, bir çeşit muhasebe defteri tutmak gibi...

Her türlü malzemeye açık, çizim dili deneyimleri sürdürülürken atılan her adımın görülebilirliğini sağlayan bu defterler; her sayfası tarihlenmiş, her sayfası numaralı olup hiçbir sayfasının koparılmaması esasına dayanır. Bu defterler, öğrencilerin uzun süre yanlarında taşıyacağından dayanıklı olması için ciltlidir. Öğrencilere gönderilen defterlerin en başında bulunan basılı şartnamede bütün bunlar, belirtilir.

Defter Projesinde çizim için belirtilen süre sonunda toplanan defterler, katılanların isim listeleriyle bana ulaştırılır.

Her defteri inceler, eleştirileri ve görüşlerimi bu defterlerdeki çizimlerin yanına yazarım.

Yarışma sonunda başarılı 10 öğrenciye 200'er Euro ödül ve katılım sertifikası sunulur. Ancak 2011'de başlayan projeye özellikle 2014'ten beri katılan öğrencilerin yapıtlarının yükselen kalitesi, ödül adetinin artmasını gereksindirdi.

Böylece 2011-2012 eğitim–öğretim yılında 1 okuldan 110 öğrenci ile başlayan proje, (Edirne Güzel Sanatlar Lisesi projenin pilot okulu olmayı sürdürürken) her yıl gelişerek 2017-2018 eğitim–öğretim yılında yurt çapında 25 Güzel Sanatlar Lisesine yayıldı; 264 öğrenci yarışmaya katıldı. Yedi yıl sonunda projeyle toplam 1565 Güzel Sanatlar Lisesi öğrencisine ulaşıldı. 2012-2018 yılları içinde 129 başarı ödülü 105 öğrenci mansiyon ödülü aldı.

Bir üst aşamada Öğrencilerin bundan sonra en çok gereksinim duyduğu şey: yaratıcı ve yapıcı yeteneklerini, enerjilerini, düşünsel kapasitelerini geliştirici, önyargısız bir eğitim yoludur. Öğrencilere kişiliklerini bulduracak, özgür ifadelerine ulaştırmak amaç olmalıdır. Yüksek öğretim kurumlarının sağlayacağı da budur.

Mehmet GÜLERYÜZ

Aralık 2016

MEHMET GÜLERYÜZ DEFTER PROJESİ

3

MEHMET GÜLERYÜZ DEFTER PROJESİNİN ÖZGÜNLÜĞÜ

Edirne Hasan Rıza Güzel Sanatlar Lisesi ile başlayıp diğer Güzel Sanatlar Liselerine yayılan Mehmet Güleryüz Defter Projesi, öğrencileri günlük tutar gibi gözleme dayalı sürekli çizmeye yönlendirdiği için tek sayfalık çizim ve resimlerden oluşan diğer sanatsal projelerden ayrılmaktadır.

"Mehmet Güleryüz Defter Projesi", öğrencilerin 100 sayfadan oluşan ciltli deftere iki ayda sürekli yaptığı çizimlerin takibini gözler önüne sermeyi sağlar. Deftere çizim süreci ile her öğrencinin farklı türde ve farklı hızla ilerleyerek başarıya ulaşmasına da fırsat verir. Bu proje ile defter tutan öğrencinin çizim sürecinin takibi de kolaylaşır. Böylelikle hem öğrencinin kendi gelişim aşamalarını görebilmesi hem de öğretmeninin öğrencisinin çalışma disiplinini takip etmesi mümkün olur. Sanat eğitiminde verilen çizim ödevlerinin ve yapılan sınavların genellikle tek sayfalık çalışmalar olmasından dolayı öğrencinin gelişim evrelerinin gözlenememesinin önüne geçilir.

Defterlerin Ressam Mehmet Güleryüz'e teslimi – İstanbul 2015

MEHMET GÜLERYÜZ DEFTER PROJESİ

4

Ressam Mehmet Güleryüz tarafından defterlerin değerlendirilmesi – İstanbul 2017

MEHMET GÜLERYÜZ DEFTER PROJESİ

5

Defterler, öğrencilere düşüncelerini, gözlemlerini veya araştırmalarını bütün olarak arka arkaya görebilme şansını sunmaktadır. Sanat eğitiminin başındaki öğrenciye yeteneğinin yanında çalışma disiplinin önemini, geçtiği yolu, düşünce çizgisini izleyip görsel notlarını tarih atarak, bir anlamda defterle kendi tarihini oluşturma bilinci de kazandırılır. Bu bilinçle birlikte projede öğrenciye malzeme sevgisi de aşılanır.

Sanat tarihinde gördüğümüz Dürer'in baskı çalışmalarının eskizleri; Leonardo da Vinci'nin bir bilim adamı disiplininde yaptığı anatomi araştırmaları, bitki etütleri, portreleri; Mehmet Güleryüz'ün öğrenciliğinden beri deftere not tutar gibi çizimleri, bu projenin öneminin göstergeleridir. Öğrenci, deftere yaptığı çizimlerini bir bütünde tutacak, yaptığı yanlışı ve doğruyu aynı bu usta ressamlar gibi bir arada görebilecektir.

Mehmet Güleryüz, projeyle yedi yılda yüz bin sayfadan fazla çizimi incelemiş, ressam titizliği ile değerlendirdiği çizimlerin yanlarına yönlendirme notları ve -son yıllarda çizim kalitesinin yükselmesiyle- öğrencilere mektuplar yazmaya başlamıştır. Öğrencilerin tanışma hayalini kurdukları bir ressamın deneyimlerinden, eleştirilerinden yararlanmalarını sağlamak, onların yetenekleri doğrultusunda gelecekleri için hedef belirlemelerine katkı sağlamak, projenin diğer önemli amaçlarındandır.

Ressam Mehmet Güleryüz'ün projeye katılan Zeynep Ünal'ın resmine eleştirisiyle yönlendirmesi.

"Bu koyular da iş görüyor. Doğru çizmek gerek.

Bu koyulara neden bu şiddetle gerek var?"

04.04.2014

MEHMET GÜLERYÜZ DEFTER PROJESİ

6

Zeynep ciddiye alarak çizdiğin için teşekkür ederim. Nesne ve figür çizimlerindeki yapıyı sorgulaman çok önemli. Ufak bir tavsiyem çizimlerin yumuşamasını sağlayacak akıcılık ve farklı ses imkanlarını sağlamak için elini daha serbest tut. Farklı uçlar dene. En koyuları çok zorluyorsun adeta sayfayı delecek kadar. Koyuları aksan olarak daha ekonomik kullan. Sayfa 77'de deseni betirtmeden en koyu değerleri en başında koymuşsun. Koyular desenin akışına göre sona bırakılır.04.04.2014

MEHMET GÜLERYÜZ DEFTER PROJESİ

7

Ayrıca proje sayesinde Güzel Sanatlar Lisesindeki öğrenci ve öğretmenler, proje söyleşisi ve sergisiyle bir araya gelerek projenin amaçları, hedefleri ve elde edilen sonuçları hakkında, çözüm önerileri, beklentileri ve eğitimle ilgili meseleleri paylaşma olanağı da bulmaktadır.

Öğrenci - Ressam Mehmet Güleryüz görüşmesi - Ödül Sergisi Edirne 2015

Projeye öğrencilerin katılımı gönüllülük esasına dayanır. Proje ile öğrencilerin kendi kararları ile katıldıkları projenin şartlarını yerine getirme sorumluluğunu almaları sağlanır. Çünkü proje sonunda defterlerini tamamlayan öğrenciler; Defter Projesi şartnamesinde yer alan sürede defteri bitirebilmesi için her gün sürekli çizme disiplini göstermesi gerektiğini kavrar. Defterini her zaman yanında bulundurarak, sürekli gözlem yaparak çizen öğrencide çevreye duyarlılık gösterme alışkanlığı da oluşur. Ressam tarafından ücretsiz dağıtılan defterlerle hem doğru malzeme bilinci hem de bu defterin şartnameye uygun, numaralanarak ve her çiziminin tarihlenmesi gerektiği öğretilir. Defterler yoluyla öğrencilere öz eleştiri, dayanışma, hoşgörü, duyarlılık, sorumluluk, özgüven, sabır, disiplin, motivasyon, dürüstlük değerleri kazandırılır.

Projenin Uygulama Aşamaları:

1. Eylül ayında Güzel Sanatlar Liseleri ile görüşmeler yapılır.

2. Görüşmelerin ardından projeye katılacak okullar ile öğrenci sayıları belirlenerek Ekim ayında Edirne Hasan Rıza Güzel Sanatlar Lisesi tarafından gerekli izin, Milli Eğitim Bakanlığından alınır.

3. Öğrenci sayısı kadar defter, Ressam Mehmet Güleryüz tarafından temin edilir.

MEHMET GÜLERYÜZ DEFTER PROJESİ

8

4. Ekim ayında öğrenci sayıları kadar defterler okullara kargoyla gönderilir.

5. Projeye katılan okulların resim zümre başkanları teslim aldığı defterleri şartnamede belirlenen tarihte öğrencilere teslim eder.

6. Öğretmenler, öğrencilerin çizim sürecini takip ederek eleştirileriyle projeye katılım motivasyonu sağlar.

7. Aralık ayı sonunda resim zümre başkanları tamamlanan defterleri toplayarak Edirne Hasan Rıza Güzel Sanatlar Lisesine gönderir.

8. Şartlara uyan defterler Mehmet Güleryüz'e aralık-ocak ayında teslim edilir

9. Nisan ayında Mehmet Güleryüz tarafından ödül alan defterler belirlenir.

10. Nisan ayında ödül alan defterlerin çizimlerinden ödül sergisi hazırlık çalışmaları başlar.

11. Mayıs ayında önceden belirlenen tarihte ve okulda ödül töreni, Mehmet Güleryüz söyleşisi yapılır ve ödül sergisi açılır.

Ödül Sergisi Edirne Hasan Rıza Güzel Sanatlar Lisesi

Mehmet Güleryüz Defter Projesi Sonuçları

2012 yılında bir okul ile başlayan projeye 2018 yılında 25 Güzel Sanatlar Lisesi dahil olmuştur.

Yedi yılda 36 Güzel Sanatlar Lisesinden 1565 Güzel Sanatlar Lisesi öğrencisine ulaşılmıştır.

2012 yılında defterlerin şartname esaslarına uygun şekilde tamamlanma oranı %45 iken 2018 yılında bu oran %81'e yükselmiştir

Yedi yılda Ressam Mehmet Güleryüz tarafından projede 129 öğrenci Başarı Ödülü, 105 öğrenci de Mansiyon ile ödüllendirilmiştir

Yedi yılda ödül alan öğrencilere Ressam Mehmet Güleryüz tarafından 30.300 Euro para ödülü verilmiştir.

Ödül alan 142 öğrenci, 31 değişik üniversitede eğitim almakta, 1 öğrenci yurt dışında (Polonya) sanat eğitimine devam etmektedir.

Ödül alan öğrencilerin kazandıkları veya tercih ettikleri üniversiteler:

Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi %24,03

MEHMET GÜLERYÜZ DEFTER PROJESİ

9

Anadolu Üniversitesi %13,95

Marmara Üniversitesi %12,40

Hacettepe Üniversitesini %6.97

Trakya Üniversitesi %5,42

Uludağ Üniversitesi %3,87

Diğer %33,36

Ödül alan öğrencilerin kazandıkları veya tercih ettikleri fakülteler:

Güzel Sanatlar Fakültesi %76,74

Eğitim Fakültesi %19,37

Sanat Eğitimi Dışında Diğer Fakülteler %3,89

Güzel sanatlar fakültesini kazanan veya tercih eden öğrencilerin okudukları bölümler:

Resim bölümü %41,59

Grafik bölümü %23,77

İç Mimarlık Bölümü %6,93

Çizgi Film ve Animasyon Bölümü %5,94

Endüstri Ürünleri Tasarımı Bölümü %4,95

Tekstil ve Moda Tasarımı Bölümünü %4,90

Seramik Bölümü %2,94

Cam Bölümü %2,94

Heykel Bölümü %1,98

Sahne Sanatları Bölümü %0,98

Diğer %3,08

Defter Projesine katılarak kendi geleceğine yön veren öğrencilerin izledikleri yollar incelendiğinde projenin sanat eğitimini bir bütün olarak ele alan yaşamsal değere katkısı, somut olarak takip edilebilmektedir.

MEHMET GÜLERYÜZ DEFTER PROJESİ

10

TARİHLERLE MEHMET GÜLERYÜZ DEFTER PROJESİ

Defterlerin Dağıtımı

Defterlerin Toplanması

Defterlerin Mehmet Güleryüz'e Teslimi

Sergi ve Ödül Töreni Tarihi

1. Yıl

02 Kasım 2011

30 Aralık 2011

14 Ocak 2012

27 Mayıs 2012

Edirne

2. Yıl

15 Ekim 2012

29 Aralık 2012

04 Ocak 2013

17 Mayıs 2013

Edirne

3. Yıl

14 Ekim 2013

28 Aralık 2013

18 Ocak 2014

02 Mayıs 2014

Bolu

4. Yıl

13 Ekim 2014

26 Aralık 2014

17 Ocak 2015

15 Mayıs 2015

Edirne

5. Yıl

19 Ekim 2015

31 Aralık 2015

23 Ocak 2016

26 Mayıs 2016

İstanbul

6. Yıl

10 Ekim 2016

06 Ocak 2017

21 Ocak 2017

18 Mayıs 2017

Edirne

7. Yıl

02 Ekim 2017

04 Aralık 2017

15 Aralık 2017

10 Mayıs 2018

Edirne

SAYILARLA MEHMET GÜLERYÜZ DEFTER PROJESİ

Katılan Okul Sayısı

Katılan Öğrenci Sayısı

Ödül Alan Öğrenci Sayısı

Şartnameye Uyan Defter Oranı

Başarı Ödülü

Mansiyon

Ödülü

1. Yıl

1

110

10

-

%45

2. Yıl

6

146

10

-

%50

3. Yıl

8

197

11

-

%55

4. Yıl

9

219

19

-

%60

5. Yıl

13

250

23

18

%75

6. Yıl

22

378

24

27

%50

7. Yıl

25

265

32

60

%81

TOPLAM

84

1565

129

105

-

07-06-202007-06-202007-06-202007-06-202007-06-202007-06-202007-06-202007-06-202007-06-2020

Paylaş Facebook  Paylaş twitter  Paylaş google  Paylaş linkedin
Yayın: 07.11.2018 - Güncelleme: 29.09.2022 14:36 - Görüntülenme: 1250
  Beğen | 3  kişi beğendi